Helena

Våga lev din dröm

tisdag 12 januari

Publicerad 2016-01-13 06:12:01 i Vardagsbabbel,

Hej och hå vad det händer grejer! Känns som att jag har varit här minst två månader och att jag verkligen känner folk, och det har inte ens gått två veckor!! Helt otroligt.
 
I söndags flyttade jag in i mitt rum i en stor villa där jag ska bo resten av terminen. Jag bor med Lucile och Clothilde som är utbytesstudenter från Frankrike och två mexare. Alla - supertrevliga. Det finns dock en annan del av huset där hon som äger allt bor med sina föräldrar och llite randomgäster som kommer och går, så här händer det grejer! Vi delar alla kök och det har varit trevliga matstunder där alla möjliga språk och maträtter blandas. Vi har en terass och en liten trädgård med solstolar vilket är muy bien! Hittills har det dog varit extremt kallt på nätterna, typ fem grader både inomhus och utomhus, så har frysigt som bara den. Nu har vi dock tacksamt blivit utrustade med fyra filtar var! Så ska förhoppningsvis sova lite bättre nu.
 
Jag har också börjat Uni for realz, vilket har varit jättespännande och roligt och extremt utmattande. Två dagar i veckan kommer jag ha lektioner till kl 22. Å andra sidan börjar jag 11.30 som tidigast. Jag har haft flera kvinnliga, superinspirerande proffesorer som verkligen har kämpat sig fram och är grymma på det dem gör. Läser jättemycket spännande och är taggad på plugget! Förutom mina sju ämnen jag läser så tar jag även två "clases de culturales" de är frivilliga och det fanns hur mycket som helst att väja på men jag valde Bachata, en latinoamerikans dans med massa höfter (lite lugnare salsa typ) den är dessutom helt på spanska så det är en jätteutmaning bara det. Alla är så grymma på att dansa, det förvånar mig verkligen, men det är överallt, när en är ute på klubb så är det pardans som gäller, helt underbart! Kanske lite som Sverige med körsång, det är något som alla övar och övar och övar, det finns liksom med i kulturen. Idag var jag även på en Zumbaklass som jag kommer ta två gånger i veckan. Otroligt roligt, där kunde jag hänga med lite bättre, men ändå, det är 100ggr mer höfter än Zumba i Sverige, haha! Så roligt!! 
 
Imorgon, onsdag, kommer jag ha ledigt vilket känns så skönt. Ska bara försöka andas lite och börja strukturera upp allting. Är inte van att läsa så mycket parallellt längre och ett nytt system att sätta sig in i. Helgen var full av aktivitet med en festival på massa båtar hela lördag dag och så flytt hela söndag, så vilade inte direkt då heller. Men puss på er!! Jag har det jättebra och utmanar mig själv så mycket hela tiden, helt galet vad en kan lära sig om sig själv bara av att möta det okända och träffa nya människor. 
 
Det här var ju lite av ett bomb-inlägg fullt av fakta. Vill berätta mer om specifika klasser, lärare, grupparbeten, människor, danser, kulturen, visa bilder på min skola, min väg till skolan, all underbart god stark mat jag äter (hur billig den är), vill diskutera det fakta att alla stirrar, att jag är ett huvud ängre än alla, kulturklasher osv. Men det kommer när tid finns. Ta hand om er!! <3 
 
 

Kommentarer

Postat av: Elisabet :)

Publicerad 2016-01-14 07:19:52

Låter verkligen som allt sker i expressfart. Att du dansar fram... ;) Låter skönt med en ledig dag. Kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Helena

Just nu befinner jag mig i Mexico på utbyte. Tanken är att jag ska plugga statsvetenskap och spanska. Jag har en dröm om att få möjligheten påverka andra människor i en positiv riktning, kunna förbättra den här världen och sätta avtryck. En vacker dag ska jag rädda världen. Du lever nu. Du har ett liv här, varje dag och varje stund är en ny chans att göra något bra av ditt liv.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela