Helena

Våga lev din dröm

Torsdag 7e Januari

Publicerad 2016-01-08 06:50:00 i Resor, Vardagsbabbel,

Idag var vi på en runtur inne i centrala Mexico City med skolan. Vi var bl.a. inne och åvanpå den gigantiska katedralen, som bara kallas för katedralen. 
Under och åvan är bilder från Templo de Mayo som hittades under Mexico Citys stadskärna och är från Aztekernas tid i Mexico. När Conquistadorerna kom på 1500-talet så bestäde de sig för att helt enkelt riva och gömma det som fanns uppbyggt där. Senare halvan av 1900-talet hittades detta vid något byggprojekt och det fanns ruiner av en gigantisk pyramid (byggd i sju lager) som alltså är placerad mitt i stadskärnan. 
Bellas de artes en fantastisk fin byggnad som rymmer konst av olika slag, utställningar och klassiska konserter. Så många coola målningar där inne. Jag kan bara stå och stirra i evigheter, speciellt facinernde när de är så himla stora. Förstår inte hur konstnären har kunnat måla en tavla som är en hel vägg stor med så mycket små detaljer i. 
Vi var även uppe i Torres de Latinoamerica. Ett höggt torn med utsikt ver staden, försökte ta en panoramabild och få med vulkanerna och bergen som omringar denna gigantiska stad, resulterade i bilden nedan. Där uppe drack vi en Corona och det blev avslutet på vår rundtur som tog från 8.30 till 18. Väldigt trötta i benen men glada åkte vi den proppfulla tunnelbanan hemåt. Måste vänja mig vid att folk stirrar, att jag är ett huvud längre än de flesta, blekare än alla och att ha ryggsäcken ständigt på min mage. Bröt ut en liten fight på tunnelbanan på vägen hem, då förstod jag varför de finns "mujeres y ninos" vagnar (endast för kvinnor och barn). Det blir så otroligt trångt i rusningstider och lätt hetsigt så det behövs speciella vagnar. Ett litet abrubt avslut på våran annars superturistiga och trevliga dag. men det är väk bra så att vi inte glömmer vart vi befinner oss!




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Helena

Just nu befinner jag mig i Mexico på utbyte. Tanken är att jag ska plugga statsvetenskap och spanska. Jag har en dröm om att få möjligheten påverka andra människor i en positiv riktning, kunna förbättra den här världen och sätta avtryck. En vacker dag ska jag rädda världen. Du lever nu. Du har ett liv här, varje dag och varje stund är en ny chans att göra något bra av ditt liv.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela