Helena

Våga lev din dröm

Nong Tao Hostel

Publicerad 2013-02-12 15:22:56 i Vardagsbabbel,

Fina barn som städar varje dag, lagar mat, gör läxor och duschar själva. Lägger om sår och diskar. Sover 7-9 stycken på en yta som är lika stor som ett svenskt barns egna rum. Inga möbler finns, inga  speciella leksaker (några fotbollar), man sover och sitter på golvet. Mat har dom dock, skola får dom få i, kläder har dom som är rena men inte hela och de åker hem varje helg till sina föräldrar, i alla fall nästan alla.
I förra veckan fick en tjej ett brännsår av kokande vatten. Hela underarmen såg ut som en bränd bakad potatis. Helt uppfläkt och frasig, svart, blodig och varig. Stog tafatt och tittade på när hon och hennes kompis spräckte stora varblåsor och hälde salt i såren. Fick ungefär lika mycket uppmärksamhet som ett myggbett skulle fått av ledaren i sverige. 
 
Ibland är det lätt att glöma att dom är barn. Fast det kommer fram när den blyga artigheten rinner av. Härliga suuuperpinsamma samtal om flick- och pojkvänner och vänligt skratt när jag är så dålig på att göra allt det som dom kan av bara farten. Som att äta chilli mata grisen, eller rensa ris. Idag hade jag en härlig stund innan maten när jag satt och målade med mitt genomskinliga nagellack på allas händer och tår. Färgat får dom nämligen inte ha, men ack så vackert dom tyckte att täcknagellacket var. Bra inköp, H&M, 18kr eller något. Det kommer lätt att stanna här när jag åker, tillsammans med mitt lilla apotek som är väl använt där redan!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Helena

Just nu befinner jag mig i Mexico på utbyte. Tanken är att jag ska plugga statsvetenskap och spanska. Jag har en dröm om att få möjligheten påverka andra människor i en positiv riktning, kunna förbättra den här världen och sätta avtryck. En vacker dag ska jag rädda världen. Du lever nu. Du har ett liv här, varje dag och varje stund är en ny chans att göra något bra av ditt liv.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela