Helena

Våga lev din dröm

underbara barn

Publicerad 2013-02-23 11:33:18 i Vardagsbabbel,

Fick en underbar fråga av ett barn som verkligen visar hur svårt det är att förstå andras kulturer.
Mötte henne på vägen och frågade om hon hade ätit kaaonio (sticky rice) eftersom det i princip är det enda jag gjort idag (mer om det sen). Det hade hon dock inte. Hon frågade om jag tyckte det var gott, och det tycker jag såklart. Jag sa att jag kommer sakna det när jag åker till Sverige, för det har vi inte där. Hon blev helpaff, då sa jag att vi inte använder chili heller. Hon stod och tänkte ett tag, sen frågade hon om vi hade blommor i Sverige. Då var det min tur att tystna.

Tänk vad svårt det är att förstå,. Hon kan ju inte ha en aning om hur det är i Sverige, hur skulle hon kunna ha det? Hon har bott i bergsbyar i hela sitt sjuåriga liv, kanske inte ens åkt till Chiang mai, ingen tv inget internet. Jag har ju berättat om hur kallt det är och om snön. Ja, då är det ju inte så konstigt att hon undrar om vi ens har några blommor. Sverige alltså. Tycker att barn gör saker så enkelt. De behöver inga begrepp och termer, undrar dom så undrar dom. Tycker dom något så säger dom det. Gick därifrån med ett leende på läpparna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Helena

Just nu befinner jag mig i Mexico på utbyte. Tanken är att jag ska plugga statsvetenskap och spanska. Jag har en dröm om att få möjligheten påverka andra människor i en positiv riktning, kunna förbättra den här världen och sätta avtryck. En vacker dag ska jag rädda världen. Du lever nu. Du har ett liv här, varje dag och varje stund är en ny chans att göra något bra av ditt liv.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela