Helena

Våga lev din dröm

jobb och jordgbbar

Publicerad 2013-01-29 09:49:55 i Vardagsbabbel,

Här sitter en nöjd och trött tjey på bambualtanen utanför köket. Kom tillbaka från skolan för ett tag sen, det var jättekul och blir en superutmaning. Undervisa engelska utifrån thai, med ett helt annat tänk hos eleverna, och en helt annan ljudvolym. Det dom är vana med är att skrika i kör det som frölken har skrivit på svartatavlan. Hoho jaja, huvudvärken ligger krypande och jag har konstiga blåmärken på benen. Men med lite ipren så blir det så bra så. Vädret är lite knas idag också, är inte så varmt (!!) och moln, vet inte när jag såg måln senast. Och så är det tryckande, som om det skulle börja åska, så antar att huvudvärken kommer därför det också. 
 
Vid lunch var det en liten 6åring som bor på hostellet som blödde jättemkt näsblod, hans händer, ansikte och hela hans tröja var blodig. Han satt och grät och försökte äta mat. Han hade en liten kompis som försökte trösta honom. Fanns massor av fröknar men ingenverkade tänka på honom, så då gjorde jag det. Jag vet inte om jag bröt mot regler men jag hjälpe honom att tvätta av sig blodet och få lite papper så han kunde stoppa det, även om dom säkert tyckte jag var konstig så var det värt det. Han var alldeles för ledsen för att sitta där och äta lunch i näsblod. 
 
Nu över till jordgubbarna! Mest äter jag ju ris här, (tack vare två canadensiska gäster har vi dock ätit fisk till riset, hallelujah!) MEEEN det finns bl.a. ett jordgubbsfält en bit bort och i söndags var vi där och hjälpte till att sortera jordgubbar. Man sorterar alla små och vita i en hög, medelstora och vita i en hög och stora och vita i en hög. I en hink lägger man alla röda, vilken storlek de än är. Och de får man äta upp, dem kan man inte sälja ändå! Så man äter och äter och sorterar och pratar och sen får man med sig en massa hem! Och varje gång jag går förbi så frågar dom glatt kiin strawberriii? Äta jordubbar? Åh så härligt! Jag kommer för en gångs skull ha förätit mig på jordgubbar innan midsommar i år! 
 
Nu väntar lite slappa dagar, de skulle tydligen ha studiedag/prov för åk6. Så ingen skola eller hostel på två dagar. Hihii, vad jag har det bra. Kan i lugn och ro planera nytt och på fredag ska jag åka till Mae Kota med mina kära vänner Tijor och MIn!! KUUL! Nu ska jag vila bort lite headache innan MeJo kommer hem från skolan, för du blir det inga lugna stunder! Fältet, motorcykelfärder, opperation tvätta hundarna, mer jordgubbar, vem vet? Haa det fiint alla vänner! PUSS

Kommentarer

Postat av: Elisabet

Publicerad 2013-01-29 21:44:07

Låter helt underbart! En salig blandning av möten. Tänker på det där med att eventuellt bryta mot "reglerna" - ibland, men bara ibland, är det förmånen för en främlig att faktiskt kunna göra det... ;)

Svar: Helt sant! En förmån som kanske bara en främling har ögon att se och ovissheten att bryta det gamla mönstret. :)
Helena

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Helena

Just nu befinner jag mig i Mexico på utbyte. Tanken är att jag ska plugga statsvetenskap och spanska. Jag har en dröm om att få möjligheten påverka andra människor i en positiv riktning, kunna förbättra den här världen och sätta avtryck. En vacker dag ska jag rädda världen. Du lever nu. Du har ett liv här, varje dag och varje stund är en ny chans att göra något bra av ditt liv.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela