Helena

Våga lev din dröm

vi och dom

Publicerad 2013-05-15 15:25:54 i Vardagsbabbel,

Har precis haft en lektion om hur vi människor så lätt sätter in andra människor i fack för att det ska passa våran helhetsbild bättre. Exemlet vi fick var rätt klockrent. När självmordsbombaren på drottninggatan gjorde sitt attentat kom det snabbt fram att han var islamist och alltså blev han kategoriserad som muslim och för många (omedvetet) den generella muslimen. Han är "normal-muslim", utan att vi reflekterar så mycket kring det. Om vi jämför med Anders Behring Breivik, som är norrman och skandinavier (kristen? har det ens tagits upp? vet inget om hans religion!) så antas han inte som den traditionella mainstream norrmannen, eller skandinaviern. Han är ju konstig och annorlunda, inte som vi, kanske rentav till och med sjuk. 
 
Det jag försöker syfta på är hur lätt vi inkluderar peroner i fack, som att självmordsbombaren på drottninggatan är en typisk muslim medans vi inte inkluderar Anders Behring Breivik i vårat fack. Tänkvärt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Helena

Just nu befinner jag mig i Mexico på utbyte. Tanken är att jag ska plugga statsvetenskap och spanska. Jag har en dröm om att få möjligheten påverka andra människor i en positiv riktning, kunna förbättra den här världen och sätta avtryck. En vacker dag ska jag rädda världen. Du lever nu. Du har ett liv här, varje dag och varje stund är en ny chans att göra något bra av ditt liv.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela